עורך דין נהיגה בשכרות - כל מה שחשוב לדעת ולהכיר

נהיגה ברכב במצב שכרות מעלה משמעותית את הסיכויים לתאונה. ככול שאחוז האלכוהול בדם עולה כך גם הסיכוי להיות מעורב בתאונה עולה. עורך דין נהיגה בשכרות ארז רופא מפרט בעמוד הנ"ל את כל השאלות והתשובות שעליכם לדעת בנושא נהיגה בשכרות.

 

נכתב ע"י עורך דין נהיגה בשכרות ארז רופא

המחוקק הגדיר בחוק את ההגדרה לנהיגה בשכרות במטרה לשים רף וסוף לתופעה ההולכת וגדלה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול וסמים. תופעה זו גורמת לתאונות רבות וקטלניות הן בין כלי רכב והן בין הולכי רגל וכל משתמשי הדרך. במאמר הבא נעסוק בכל הנושאים הקשורים לנהיגה בשכרות, חוקים, עונשים, שאלות ותשובות, מקרי בוחן והצלחות משפטיות.

עורך דין נהיגה בשכרות חיוני עבור נהגים אשר מואשים בגין עבירת נהיגה בהשפעת אלכוהול. עו"ד נהיגה בשכרות מכיר היטב את כול פסקי הדין והדינים הקיימים בחוק. עורך דין לתעבורה ארז רופא מומחה לייצוג נאשמים בעבירות מסוג זה, הודות לוותק הרב אותו צבר במרוצת השנים.
ייצוג ע"י עו"ד ארז רופא יכול במקרים רבים להפחית הן בקלות והן משמעותית במידת הענישה אותו צפוי לקבל הנאשם. המלצתנו היא לא להמתין וליצור קשר עם עורך דין נהיגה בשכרות שעיקר עיסוקו הוא דיני תעבורה, ולקבל ייעוץ וליווי משפטי מקצועי בתחום.

לפניכם נושאים בדיני נהיגה בשכרות:

  • מהי ההגדרה בחוק לנהיגה בשכרות?
  • ריכוז האלכוהול הקבוע בחוק בדין נהיגה בשכרות?
  • אוכלוסיה מיוחדת מהי?
  • מהי הענישה בחוק לאחר הרשעה בגין נהיגה בשכרות?
  • האם ניתן לפסול את הרישיון בטרם המשפט?
  • האם ניתן לשנות החלטת קצין משטרה בגין עבירת נהיגה בשכרות?
  • איך מתבצעת בדיקת הינשוף?
  • מהו הינשוף המשודרג?
  • האם יש חשיבות לכמות האלכוהול שנמדדה בינשוף?
  • האם ניתן להרשיע בגין נהיגה בשכרות ללא שימוש בינשוף?
  • מה זה בדיקת נשיפון?
  • מה זה בדיקת מאפיינים?
  • האם כשל בבדיקת המאפיינים עשויה להשפיע על העונש?
  • מה החוק קובע בגין סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות?
  • יצירת קשר עם משרד עורך דין נהיגה בשכרות ארז רופא ושות'
  • 3 מקרי בוחן של נהיגה בשכרות
  • המלצות של לקוחותינו
  • עוד מידע נוסף בגין נהיגה בשכרות

 

כוס אלכוהול ומפתחות בגין עבירת נהיגה בשכרות
מתחילת שנת 2019 נהרגו 120 בני אדם בתאונות דרכים

◄ נהיגה בשכרות שאלות ותשובות

1. מהי נהיגה בשכרות על פי החוק?
סעיף 64ב לפקודת התעבורה קובע כי שיכור הוא אחד מאלה:
א. מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על רכב.
ב. מי שבגופו מצוי סם מסוכן או תוצרי חילוף של סם מסוכן.
ג. מי שבגופו מצוי אלכוהול בריכוז הגבוה מהריכוז שקבע שר התחבורה בהתייעצות עם שר הבריאות ובאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
ד. מי שנתון תחת השפעת משקה משכר או תחת השפעת סם מסוכן ובלבד שבבדיקת מעבדה לא נמצא שרמת האלכוהול בדם נמוך מהסף המרבי שנקבע בתקנות .

2. מהו ריכוז האלכוהול הקבוע בחוק?
תקנה 169א לתקנות התעבורה קובעת כי ריכוז האלכוהול המותר בנהיגה הינו:
1. בבדיקות דם- עד 50 מיליגרם אלכוהול במאה מיליליטר דם.
2. בבדיקת נשיפה- עד 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.
בפסק דין 11893/07 מדינת ישראל נ' עינת עוזרי שניתן ע"י ביהמ"ש לתעבורה בירושלים נקבע כי על אף האמור בחוק, הרף המינימאלי להרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות יעמוד על 400 מיקרוגרם אלכוהול בליטר של אויר נשוף.
על פסק דין זה, הגישה המדינה ערעור ובית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי הרף המינימאלי להרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות יעמוד על 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אויר נשוף.
לפיכך, כיום, רף האכיפה של עבירת הנהיגה בשכרות עומד על 290 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף, ומכמות זו של אלכוהול מוגשים כתבי אישום.


3. למה הכוונה בחוק אל "אוכלוסיה מיוחדת"?
סעיף 64ב (3א) לפקודת התעבורה קובע כי סוגי הנהגים הבאים שבגופם מצוי אלכוהול בריכוז העולה על 50 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף או 10 מיליגרם ב-100 מיליליטר דם יחשבו שיכורים ע"פ החוק:
1. נהג חדש.
2. נהג שטרם מלאו לו 24 שנים.
3. נהג בעת נהיגה ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל המותר לפי רישיון
הרכב עולה על 3500 ק"ג.
4. נהג בעת נהיגה ברכב ציבורי.


4. מה החוק קובע לגבי הענישה במקרה של הרשעה בעבירה של נהיגה בשכרות?
סעיף 39א לפקודת התעבורה קובע כי ככל והורשע אדם בעבירה של נהיגה בשכרות, בנוסף לכל עונש אחר, יגזור עליו בית המשפט גם עונש של פסילה מלקבל או מהחזיק רישיון נהיגה לתקופה שלא תפחת משנתיים (עונש מינימום).


5. האם אפשר לפסול את רישיון הנהיגה עוד בטרם החל המשפט בגין עבירה של נהיגה בשכרות?
כן. ברוב המקרים של חשד לנהיגה בשכרות כבר במועד העבירה מתקיים שימוע בפני קצין משטרה, אשר בסמכותו לפסול רישיון הנהיגה של הנהג לתקופה של 30 ימים (פסילה מנהלית). בנוסף, לעיתים קרובות התביעה המשטרתית מגישה לבית המשפט בקשה לפסילת רישיון נהיגתו של הנהג לתקופה נוספת עד לתום ההליכים.


6. האם ניתן לשנות את החלטת קצין המשטרה שהחליט לפסול רישיון הנהיגה מנהלית בגין עבירה של נהיגה בשכרות?

בהחלט כן. ככל ועל אדם שנחשד בביצוע עבירה של נהיגה בשכרות הוטלה פסילה מנהלית על ידי קצין משטרה, מומלץ לפנות עורך דין בקיא בתחום כדי שזה יבחן את נסיבות המקרה באופן מקצועי, ויבדוק האם ניתן להגיש לבית המשפט בקשה לביטול החלטת קצין המשטרה.


7. איך מתבצעת בדיקת ינשוף?

בדיקת ינשוף (הנשיפה) לגילוי אלכוהול מתבצעת ע"י מכשיר- DRAGER ALCOTEST 7110 MK III IL.
על הנהג הנבדק לנשוף לתוך המכשיר באמצעות פיה סטרילית , אשר מחוברת למכשיר. במכשיר בדיקת ינשוף מצויים שני חיישנים (IR, EC) אשר מודדים את רמת האלכוהול באוויר הנשוף.
בפלט נשיפה תקין ישנן 2 נשיפות מוצלחות כאשר ביניהן על השוטר המפעיל להחליף פיה סטרילית לנבדק, התוצאה הנמוכה המתקבלת מבין שתי הבדיקות היא התוצאה הקובעת בה יואשם הנהג, כמובן אם היא במידה העולה על 290 מיקרוגרם.
תנאים בסיסיים לקבילות הבדיקה בביהמ"ש הינם כי מכשיר בדיקת ינשוף עבר כיול בתחילת המשמרת וטרם הבדיקה, כיול תקופתי במעבדה מוסמכת, החלפת פיה חדשה לכל נשיפה ובנוסף, על המדינה להוכיח כי השוטר, מפעיל הינשוף השגיח על הנהג ווידא כי הנהג הנבדק לא שתה, לא עישן, לא אכל ולא הקיא במשך 15 דקות לפחות טרם בדיקת ינשוף במכשיר.

 

השאירו פרטים ונחזור אליכם »

8. מהו הינשוף המשודרג לבדיקת אלכוהול?
אגף התנועה במשטרה צייד את השוטרים ב "ינשוף" חדש ומשודרג לבדיקת נהגים תחת השפעת אלכוהול, החל מיולי 2017. המכשיר החדש יעיל מאוד ומאפשר למשטרה לבצע אכיפה כנגד אוכלוסיות מיוחדות, כאשר המדידה כלפיהם תחל להתבצע מערכים של 100 מ"ג לליטר אויר נשוף. מדידה מערכים נמוכים אלה מייתרת את בדיקת הדם שהיתה דרושה בעבר לאוכלוסיות אלה. המכשיר מצויד במסך מגע דיגיטלי ובעל תקן תו ישראלי.

הביטוי, "אוכלוסיות מיוחדות" מתייחס, לנהג חדש, שטרם מלאו לו 24 שנים (נהג צעיר) נהג בעת נהיגה ברכב ציבורי ונהג בעת נהיגה ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם הכולל לפי הרשיון הרכב עולה על 3500 ק"ג.
במהלך חצי השנה האחרונה של 2017 בפעילות אכיפה מאומצת של משטרת ישראל נתפסו למעלה מ 1700 נהגים שנהגו תחת השפעת אלכוהול, עליה של 12% ביחס לשנה שעברה.


9. האם יש משמעות לכמות האלכוהול שנמדדה באמצעות מכשיר הינשוף?

בוודאי. כמות האלכוהול שנמדדה באמצעות מכשיר הינשוף למעשה מלמדת על מידת השכרות בה היה נתון הנהג, ועל ההפרש בין הכמות ה"מותרת" לכמות שנמדדה, והדבר מהווה שיקול בעת גזירת העונש.


10. האם ניתן להרשיע בעבירה של נהיגה בשכרות ללא תוצאת מדידה במכשיר הינשוף?

כן. הדבר תלוי בנסיבות ובסיבה בגינה אין תוצאת מדידה, שכן ככל שאין תוצאה במכשיר בשל נסיבה הקשורה במכשיר עצמו יש לבדוק תקינות המכשיר באופן מקצועי על ידי עורך דין הבקיא בתחום התעבורה. ככל שלא ניתנה תוצאת מדידה במכשיר בשל נסיבות הקשורות בנהג עצמו, כמו אי-שיתוף פעולה, סירוב לבצע הבדיקה, וכיוצא באלה, על פי רוב יוגש כנגד הנהג כתב אישום חמור בגין נהיגה בשכרות מכוח סירוב.


11. מה זה בדיקת נשיפון?

הבדיקה באמצעות מכשיר הנשיפון מתבצעת בתחילת האכיפה, טרם הבדיקה באמצעות מכשיר הינשוף, והיא מהווה אינדיקציה בלבד לנהיגה בשכרות, ולכן ככל שבדיקה זו יוצאת לא תקינה ידרשו מהנהג לבצע בדיקה באמצעות מכשיר הינשוף.


12. מה זה בדיקת מאפיינים?

כחלק מהבדיקות שמבוצעות לנהג החשוד בעבירה של נהיגה בשכרות, מתבצעת בדיקה שנקראת בדיקת מאפיינים, באמצעותה בודקים את מידת השפעת האלכוהול על התנהגות הנהג, במסגרת בדיקה זו מתבקש הנהג לבצע שלוש בדיקות – עמידה, הליכה על קו, והבאת אצבע לאף.


13. האם כישלון או הצלחה בבדיקת המאפיינים יכולה להשפיע על העונש?

◄ בהחלט כן. אומנם החוק קובע שהעונש בגין עבירה נהיגה בשכרות הוא פסילת רישיון נהיגה לתקופה של שנתיים מינימום, בנוסך לעונשים נלווים, עם זאת עורך דין נהיגה בשכרות הבקיא בתחום התעבורה יכול לשנות את רוע הגזירה, ובאמצעות כלים מקצועיים להוביל לענישה פחותה יותר, וכחלק מהנסיבות להקלה בעונש נכללת גם תוצאת בדיקת המאפיינים.


14. מה החוק קובע במקרה של סירוב לבדיקת נהיגה בשכרות?

סעיף 64ד לפקודת התעבורה קובע כי נהג המסרב לתת דגימה לפי דרישת שוטר, יראו אותו כמי שעבר עבירה של נהיגה בשכרות. על השוטר להסביר לנהג את מטרת נטילת הדגימה ואת המשמעות המשפטית של סירובו להיבדק, דהיינו, יחשב כמי שנהג בשכרות.

 

עו"ד תעבורה ארז רופא במשרדו עם העובדת

 

◄ לייעוץ משפטי עם עורך דין נהיגה בשכרות

המערכת המשטרתית נרתמה למלחמה בשכרות ועל כך אין חולק, יש להרחיק נהגים שיכורים לאור תוצאות חמורות בכבישים להם אנו עדים, אולם לא ניתן במסגרת זו להכשיר כל פעולה.המשטרה בעת מבצעי אכיפה לא בכל מקרה פועלת עפ"י ההנחיות המתבקשות של יצרן המכשיר. עורך דין ארז רופא ושות' קורא לך ליצור עם משרדנו קשר בהקדם אם נתפסת והואשמת בגין נהיגה בשכרות. אל תהיה לבד צור קשר עם משרדנו בטלפון: 03-5221515 או ישירות לנייד 054-3317777
📌 כתובתנו היא: אבן גבירול 124, מגדל המאה קומה 17, תל אביב

 

◄ מקרי בוחן ופסקי דין - נהיגה בשכרות

לפניכם מס' מקרי בוחן ופסקי דין שונים אודות עבירות נהיגה בשכרות שונות והכרעות משפטיות מיוחדות בנושא

ברע"פ 3807/11 אפרים ארביב נ' מ"י נקבע כי ישנה חובה כי השוטר ימסור לנהג מיד ובסמוך לבדיקה הודעה בנוסח זה:
"לידיעתך: כלל בדיקות השכרות שנעשו לך ובכלל זה בדיקת המאפיינים עשויות לשמש כראיה נגדך לצורך הוכחת אשמתך בעבירות המיוחסות" ובנוסף:"עם קבלת כתב אישום זה, באפשרותך להיוועץ עם עורך דין נהיגה בשכרות בדבר המשמעויות המשפטיות של כתב האישום."
ביהמ"ש קבע כי השוטר העורך את בדיקת המאפיינים, חייב למסור העתק מדו"ח הבדיקה לנהג החשוד בנהיגה בשכרות וליידע אותו כי לא עבר את בדיקת המאפיינים בהצלחה, לרבות העובדה שהוא יכול לנסות ולסתור את חזקת השכרות, בכך שיבצע בדיקת מעבדה באופן פרטי.
לפיכך, באם מוכח כי בדיקת הינשוף לא בוצעה בהתאם לנהלים והיא איננה תקינה ובנוסף, את בדיקת המאפיינים עבר הנהג בהצלחה, הרי שלא ניתן יהיה להרשיע הנהג בנהיגה בשכרות או בנהיגה תחת השפעת אלכוהול והנהג זכאי בדין.
בפס"ד חדש שניתן ביום 3.7.13, בבי מהשפט לתעבורה בתל אביב, זיכה נהג מעבירת אלכוהול ונהיגה בשכרות, בשל חיפוש ועיכוב בלתי חוקיים:
דפיקה עם פטיש בדיון על דיני תעבורהכנגד הנאשם הוגש כתב אישום המייחס לו ביצוע של נהיגה בשכרות ותחת השפעת סמים מסוכנים בכך שנהג בהיותו שיכור, לאחר שסירב ליתן דגימת שתן על אף שנדרש לכך. בנוסף נטען כי ניכר היה בנאשם כי הוא היה נתון תחת השפעת סמים.
הנאשם נתפס כאמור שברשותו חומר החשוד כסם מסוכן. הנאשם כפר, וטען להגנתו כי השוטר דרש ממנו להתפשט לחלוטין לאחר שרוקן את כיסיו ולפתוח את אופנעו לצורך חיפוש, מבלי לבקש את הסכמתו. עוד טען הנאשם שהסיגריות שנתפסו לא היו שלווכי הן נמצאו על החול.
בנוגע לסירובו להבדק, טען הנאשם כי לא סרב אלא בקש להיוועץ עם עו"ד נהיגה בשכרות לפני כן, אלא שעו"ד לא היה זמין, בשעת לילה מאוחרת, והוא ביקש שימתינו עד לשעת בוקר על מנת להשיגו.
בית המשפט מצא שבהליך בדיקתו דל הנאשם נפלו פגמים לאורך כל הדרך שהביאו לכרסום ממשי בראיות. ראשית, בנוגע לדרישה ליתן בדיקת שתן או דם לגילוי סם נקבע שספק אם היה לשוטר "חשד סביר" כתנאי מוקדם לדרישתו זוץ שנית באשר לסיגריות החשודות שנתפסו בסמוך לגופו של הנאשם, סמכות החיפוש במקרה זה הייתה אמורה להתקיים רק כסמכות נלווית לסמכות המעצר, כאשר לא הייתה מחלוקת שבמקרה זה, הנאשם לא נעצר, ומכאן, שהיה על המשטרה לשאול את הנאשם במפורש אם הוא מסכים לחיפוש כפי שנקבע בפסיקה וזה לא נעשה, שלישית המדינה לא הביאה כל ראיה שהוכיחה מעבר לכל ספק סביר שבסיגריות הכילו סמים מסוכנים שכן לא הוצגה בפני בית משפט שרשרת תקינה של העברת החומר החשוד למעבדה המשטרתית ולא התקיים כל תיעוד של קופסת הסיגריות מרגע העברתה לחוקרים ומכאן, שלא הוכח שמדובר בסיגריות שהכילו סמים, רביעית, באשר לסירוב הנאשם להבדק בתחנת המשטרה, לא הוברר בחזקת מי שהה הנאשם מרגע סיום שלוש שעות ועד לשעות הבוקר המוקדמות ומכוח איזו סמכות ומכאן, שהנאשם שהה במשמורת לא חוקית ולמעשה יכול היה לקום וללכת, וסירובו להבדק לא יכול היה להזקף לחובתו.
דיני תעבורה במשפט על עורך דין נהיגה בשכרותבית המשפט קבע שמשלא הוכח כי הנאשם סירב להבדק, יש לזכותו מהעבירה של נהיגה בשכרות, עם זאת, קבע בית המשפט שנוכח ממצאי ההתנהגות שעלו מהמבחנים שבוצעו לנאשם ונוכח חוסר המהימנות עדותו הוכח מעבר לכל ספק סביר כי הוא היה נתון להשפעה של סמים מסוכנים.
ראה: הסנגור
אי עמידה בתנאים הקבועים בסעיף, יש בהם כדי להביא לזיכוי הנהג מעבירת הסירוב והשכרות.

◄ המלצות לקוחותינו ⭐⭐⭐⭐⭐

השאירו פרטים ונחזור אליכם »

מידע נוסף שעשוי לעניין אותך בגין נהיגה בשכרות

מה המשמעות של בדיקת שתן במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

מה המשמעות של בדיקת שתן במכון הרפואי לבטיחות בדרכים?

מה עושים כשמבקשים מכם בדיקת שתן במרב”ד? אחת השאלות השכיחות
נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות

נהיגה בשכרות – שאלות ותשובות

כיום אלפי נהגים נתפסים בישראל תחת הסעיף של נהיגה בשכרות
כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג?

כמה אלכוהול מותר לשתות ולנהוג?

האם בכלל מותר לנהוג ולשתות אלכוהול? נהיגה בשכרות (תחת השפעת
עורך דין שכרות

עורך דין שכרות

עורך דין שכרות – כל מה שחשוב לדעת על נהיגה
סירוב לביצוע בדיקת שכרות סמים

סירוב לביצוע בדיקת שכרות סמים

סירוב לבדיקת ינשוף סירוב לבדיקת שכרות סעיף 64ד(א) לפקודת התעבורה
עורך דין נהיגה בשכרות

עורך דין נהיגה בשכרות

עורך דין נהיגה בשכרות אחת מהעבירות המוכרות והנפוצות ביותר כיום
נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי

נהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי

האם נהיגה בשכרות או תחת השפעת קנביס רפואי הינה עבירה?
נהיגה בשכרות מכוח סירוב

נהיגה בשכרות מכוח סירוב

כידוע, החוק קובע איסור חמור על נהיגה במצב של שכרות,