מה קורה כשעוברים באור צהוב ברמזור?
נהגים יודעים כי אי ציות לרמזור אדום מהווה עבירת תנועה חמורה בגלל הסיכון המוגבר לגרימת תאונת דרכים.
מאחר ורוב הנהגים בישראל מאיצים כאשר הם מבחינים באור צהוב ברמזור כדי "להספיק" לחצות את הצומת, נשאלת השאלה מה תקנות התעבורה קובעות בנוגע לעבירת אי ציות לאור צהוב ברמזור.
כדי להבין אחת ולתמיד האם אי ציות לאור צהוב ברמזור היא עבירה הקבועה בחוק, עורך דין ארז רופא המתמחה בדיני תעבורה ובענייני מרב"ד הכין עבורנו מדריך בנושא.
מתי אי ציות לאור צהוב ברמזור מהווה עברית תנועה?
באופן כללי, כניסה לצומת באור צהוב ברמזור הינה עבירה בשני מקרים מרכזיים:
- הנהג התחיל את הנסיעה באור צהוב יחד עם אדום. במקרה זה העבירה הינה לפי תקנות 22 (א) ו-64 (ד).
- נסיעה באור צהוב מהבהב ללא מתן אפשרות להולך רגל או לרכב הנכנס לצומת לחצות בבטחה. במקרה זה העבירה הינה לפי תקנה 64 (ה).
ראוי לציין כי על פי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יש להתייחס לאור צהוב ברמזור בדרך הבאה:
- אור צהוב יציב – כאשר מהירות הנסיעה ברכב מאפשרת עצירה מלאה ובטוחה לפני הכניסה לצומת, הנהג חייב לבלום ולעצור את רכבו, בדיוק כפי שעליו לעשות אם יש אור אדום ברמזור. אם מהירות הנסיעה אינה מאפשרת לנהג לבלום את הרכב בבטחה לפני הכניסה לצומת, עליו להיכנס לצומת ולפנות אותה במהירות, אך חשוב לזכור כי אם מופיע אור אדום אסור להימצא בתוך הצומת.
- אור צהוב מהבהב – לא פעם אנחנו נתקלים באור צהוב מהבהב ברמזור, הסיבה לאור המהבהב היא תקלה כלשהי
ברמזור או שהאור הצהוב מהבהב כדי להזהיר את הנהג ולהפנות את תשומת לבו לכך שעליו לציית לתמרורים המוצבים בכניסה לצומת. הנהג נדרש לתת זכות קדימה לכלי רכב הנמצאים כבר בצומת או מתקרבים אליו, בדיוק כפי שעליו לנהוג בצומת עם תמרורי אזהרה למתן זכות קדימה. בנוסף, הנהג חייב לתת זכות קדימה גם להולכי רכב המבקשים לחצות את מעבר החצייה בצומת, בין אם הולך הרגל החל בחצייה ובין אם הוא עומד על המדרכה ורוצה לחצות את הכביש.
נהגים מפרשים את האור הצהוב ברמזור בדרכים שונות, לכן קיימת סכנה בכל כניסה ומעבר של צומת מרומזרת. הסכנות העיקריות הן:
- נהג לפני הרכב שלנו שמבחין באור צהוב ברמזור ובולם את רכבו.
אם אנחנו רגילים לחצות את הצומת כאשר יש אור צהוב מהבהב, אך הנהג לפנים בלם את רכבו, אנו לא מצפים לעצירה ועלולים לעשות תאונה ולפגוע בו מאחור.
- נהג לפנינו מתייחס לאור אדום או צהוב מהבהב ברמזור שאינו בכיוון הנסיעה שלו ובולם את רכבו.
אנו עלולים להיות מופתעים ולא מוכנים לבלימה הפתאומית וקיימת סכנה מוחשית לתאונה.
- סכנה עבורנו כאשר נכנסנו לצומת כחוק אך נהגים אחרים לא צייתו לרמזור בכיוון התנועה שלהם, בגלל טעות אנושית או עקב עבירת אי ציות לרמזור.
בתי המשפט נדרשים להתייחס לא פעם לסוגיית האור הצהוב ברמזורים.
ניתן לראות פרשנויות שונות של החוק על ידי השופטים לענייני תעבורה.
אגב, על פי ההנחיות של משרד התחבורה בנוגע לתכנון רמזורים בארץ, לפני הופעת אור אדום ברמזור, האור הצהוב בכיוון הנסיעה
של הנהג דולק במשך שלוש שניות.
לכן, לפי משרד התחבורה דינו של האור הצהוב ברמזור הוא כדין של אור אדום ויש לעצור את הרכב במצב שבו נדלק אור צהוב בכיוון הנסיעה של הנהג.
עם זאת, המחוקק הבין כי נדרשת הגנה לנהגים שאינם מספיקים לעצור את רכבם לאחר שהאור הירוק בכיוון הנסיעה שלהם התחלף לאור צהוב מהבהב.
זו הסיבה לפרשנויות שונות של פקודת התעבורה, וכדאי לדעת כי גם השוטרים לא תמיד מכירים את החוק לבוריו.
למעשה, נהגים רבים מקבלים דו"ח תנועה בגלל עבירת אי ציות לאור הצהוב ברמזור.
התופעה מוכרת בבתי המשפט לענייני תעבורה מאחר ולא פעם השוטר רושם דו"ח בגין עבירת אי ציות לרמזור אדום, עבירה שהיא חמורה באופן משמעותי בהשוואה לעבירת אי ציות לאור הצהוב.
השוטר בדרך כלל עומד במיקום שאינו מאפשר לו להבין האם היה אור צהוב או אדום והוא מתייחס לרמזור שהוא יכול לראות, אך האור הצהוב בכיוון הנסיעה של הנהג מהבהב למשך שלוש שניות בלבד, לכן השוטר רואה אור אדום ברמזור הבא שנמצא בצומת ומכאן הטעות הנפוצה.
הרחבה על העבירה
עורך דין ארז רופא מסביר לנו שיש שלושה מצבים עיקריים הקשורים לאור צהוב ברמזור:
כניסת לצומת לאחר שהאור הירוק התחלף לצהוב
במצב זה הנהג נכנס לצומת המרומזר אחרי שהאור הירוק התחלף לאור צהוב. זו עבירת תנועה על פי החוק וההתייחסות הינה כמו עבירת תנועה של כניסה לצומת באור אדום ברמזור, כלומר עבירה חמורה הגוררת ענישה כבדה.
בגין עבירה זו הנהג צפוי לקבל קנס כספי על סך 1,500 ₪ ו- 10 נקודות, כאשר בנסיבות מחמירות כמו הימצאות כלי רכב בצומת, הנהג יקבל זימון לבית משפט, ולעיתים גם פסילת מנהלתית למשך 30 יום ו/או השבתת הרכב לתקופה של 30 ימים.
אור צהוב דולק לאחר הכניסה לצומת
במקרה זה הנהג לא ביצע עבירת תנועה מאחר והוא נכנס לצומת כאשר האור ברמזור היה עדיין ירוק.
לא ניתן להאשים את הנהג בעבירת אי ציות לאור צהוב או אי ציות לאר אדום.
חשוב להדגיש כי הנהג חייב לפנות את הצומת במהירות ולהימנע מבלימה פתאומית העלולה לסכן את הולכי הרגל ושאר המשתמשים בדרך.
אור ירוק מתחלף לאור צהוב ואין אפשרות לעצור
מצב ביניים שבו הנהג נכנס לצומת כאשר האור הצהוב ברמזור מהבהב. הנהג לא יואשם בעבירת אי ציות לאור אדום ברמזור כיוון שהוא נכנס לצומת באור צהוב ולא היה באפשרותו לבלום את רכבו
מה חומרת העבירה של אי ציות לאור הצהוב המהבהב ברמזור?
גורמי האכיפה רואים בעבירה זו כחמורה מאחר והתנהגותו של הנהג עלולה לסכן את המשתמשים בדרך, הן את הולכי הרגל והן את הנהגים האחרים.
לא מעט תאונות דרכים מתרחשות בגלל אי ציות לאור הצהוב.
העבירה עלולה לגרום לתאונה קשה עם נפגעים, ובמקרים מסוימים העבירה גורמת לתאונת דרכים קטלנית.
לכן, במצבים מסוימים עבירת אי ציות לרמזור צהוב שקולה לעבירת אי ציות לאור אדום ברמזור.
בפועל, אם הנהג ביצע עבירה ונכנס לצומת כאשר יש אור צהוב ברמזור, אך לא נגרמה תאונת דרכים עם נפגעים או שהוא ביצע את העבירה בגלל נסיבות מחמירות, בדרך כלל הענישה תהיה 10 נקודות וקנס כספי של 1,000 ש"ח.
בנסיבות מחמירות, הענישה קשה יותר, ומעבר לקנס הכספי ולצבירת נקודות, הנהג יקבל זימון לבית המשפט לענייני תעבורה.
במקרים שונים, קצין משטרה יורה של פסילה מנהלתית של רישיון הנהיגה לתקופה של עד 30 ימים בגין עבירת אי ציות לאור צהוב.
במקרה של נהג שנכנס לצומת כאשר יש אור צהוב ברמזור בכיוון נסיעתו, ובעקבות אי ציות לרמזור נגרמה תאונת דרכים עם נפגעים – העבירה שייכת לדין הפלילי.
אם היו מעורבים מספר נפגעים בתאונה, הנהג יואשם בעבירה של חבלה ברשלנות. זו עבירה חמורה בגינה הוא עשוי לקבל עונש מאסר לתקופה של עד שנה.
אם בעקבות העבירה של הנהג נהרג אדם בתאונה, הוא יואשם בגרימת מוות ברשלנות.
הענישה יכולה להגיע עד 3 שנות מאסר.
לפנות לייעוץ משפטי
חשוב מאוד לקבל ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עורך דין תעבורה בכל מקרה של האשמה בעבירת אי ציות לאור צהוב ברמזור.
עורך דין ארז רופא ממליץ לא לשלם את הדו"ח מאחר ותשלום הקנס דינו כהודאה בעבירה.
במקרים רבים כדאי לערער על הדו"ח, מאחר ועורך דין יכול למצוא דופי בהתנהגות השוטר או לפקפק באמינות של מצלמת הדרך.
בנוסף עו"ד מנוסה יכול להפחית את חומרת הענישה.