שמירת רווח בין רכבים
אי שמירת מרחק היא עבירת תעבורה שכיחה, ולא מעט תאונות דרכים מתרחשות בגלל אי שמירה על ריווח נכון ותקני בין רכב לרכב.
בזמן נהיגה, חייבים להקפיד על שמירת מרחק בין הרכבים, כאשר שומרים על ריווח נכון בין רכב לרכב ממזערים את הסיכון של הנהג ושאר המשתמשים בדרך להיות מעורבים בתאונת דרכים.
ברוב המקרים, אי שמירה על ריווח בין רכב לרכב גורמת לתאונת חזית מאחור, ואם שומרים מרחק ניתן להגיב בזמן לבלימת חירום של הנהג מלפנים, להגיב כראוי לתרחישים שונים הקורים בכביש עקב התנהגות הנהגים ועוד.
חובה לשמור מרחק
סעיף 49 לתקנות התעבורה קובע את חובת השמירה על ריווח מרכב לרכב, כלומר שמירת מרחק.
התקנות קובעות כי אין לנהוג רכב בעקבות רכב ללא שמירה על ריווח המאפשר עצירה בטוחה בכל עת כדי למנוע תאונה.
לכן, הנהג חייב לשמור על טווח ריחוק בטיחותי תוך התייחסות למהירות הנסיעה של רכבו ושל הרכב מלפנים, וכמובן שיש להתחשב גם בתנאי הכביש, הראות והתנועה.
סעיף 50 לפקודת התעבורה מחדד את חובת השמירה על מרחק בזמן נסיעה בדרך, התקנות קובעות כי חובתו של הנהג לשמור על ריווח מספיק מהרכב שנוסע לפניו כדי לאפשר זרימה תקינה של התנועה, ובנוסף הריווח נועד לאפשר לרכב עוקף להיכנס ללא סיכון לאותו הריווח.
במקרה של תאונת דרכים שנגרמה עקבעבירה מסוג זה, האחריות לתאונה מוטלת על הנהג העוקב, כלומר הנהג שנסע מאחורי הרכב שלפניו.
בבתי המשפט לתעבורה פוסקים כמעט תמיד נגד הנהג העוקב במקרים של תאונת חזית מאחור בגלל שהנהג לא הקפיד על מרחק בין הרכב לפניו.
כדי לצאת זכאי במשפט בו מואשמים בעבירת חוסר שמירת רווח בין כי רכב, הנהג הנאשם ייאלץ להוכיח כי התאונה נגרמה בגלל סיבה אחרת.
זו הוכחה קשה ומורכבת מבחינה משפטית, לכן חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה לענייני תעבורה.
מרחקי תגובה ובלימה – מרחק עצירה
מחקרים רבים כבר הוכיחו כי תוספת של שנייה אחת כששמורים מרחק מהרכב לפנים מפחיתה משמעותית את הסיכון לתאונה, בעשרות אחוזים. ראוי לציין כי כאשר הרכב לפנים בולם בפתאומיות הנהג שנוסע ברכבו מאחור נדרש לזמן תגובה ולמרחק בלימה המשתנה בהתאם למהירות הרכב ותנאי הכביש.
בדרך כלל מתייחסים למרחק העצירה שהוא חישוב של מרחק התגובה עד לחיצה על דוושת הבלם ומרחק הבלימה.
הטבלה הבאה מסכמת את מרחקי הבלימה והתגובה בהתאם למהירות הרכב:
מרחק עצירה (מ') | מרחק בלימה (מ') | מרחק תגובה (מ') | מהירות הרכב בקמ"ש |
6.2 | 2.2 | 4 | 20 |
17 | 9 | 8 | 40 |
24 | 14 | 10 | 50 |
32.7 | 20.2 | 12.5 | 60 |
53 | 36 | 17 | 80 |
78.1 | 55.6 | 21.1 | 100 |
אכיפה וענישה
למשטרת ישראל יש ציוד טכני למדידת מרחק בין רכבים בזמן נסיעה, המערכת נקראת מרו"ם (מד רווח ומרחק).
בפועל, המשטרה כמעט אינה אוכפת את העבירה הזו בין רכבים, ורק במקרה של תאונת דרכים הבוחן בודק את הריווח בין הרכבים.
נהג שעבר על סעיף 49 לתקנות התעבורה הנמצא אשם בעבירת אי שמירת רווח בין כלי הרכב צפוי לקנס בסך 250 ₪ ול-4 נקודות תעבורה.
נהגים רבים ממהרים לשלם את הקנס ושוכחים כי העבירה צוברת 4 נקודות חובה.
הנקודות אינן נמחקות וכאשר מגיעים למספר נקודות הקבוע בחוק מוטלים על הנהג אמצעי תיקון שונים.
משרד עורך דין תעבורה ארז רופא מתמחה בדיני התעבורה והמרב"ד אם קיבלתם קנס או זימון למשפט בגלל עבירת אי שמירת מרחק חשוב לפנות אלינו לייעוץ משפטי טרם תשלום הקנס.