מי אשם בתאונה של רכב שנוהג לבד?
מהפכת הרכבים האוטונומיים הגיעה גם לישראל, והמדינה הפכה לכר ניסויים עבור יצרני הרכב.
טרם הוסדרה הרגולציה הנוגעת לשימוש במכונית אוטונומית בכבישי הארץ, ויש לא מעט סוגיות בנושא זה.
כך לדוגמה, במשרד המשפטים החליטו להוציא קול קורא ראשון לציבור הרחב כדי לגבש עמדה בנושא הנזיקין והביטוח לרכבים האוטונומיים.
זו סוגיה הדורשת רגולציה ותקנות מאחר וחייבים לענות על השאלה מי אשם בתאונת דרכים שבה מעורבת מכונית אוטונומית?
מאפיינים ייחודיים של רכב אוטונומי
לרכב האוטונומי יש מאפיינים ייחודיים בהשוואה לרכבים הרגילים.
המכונית האוטונומית מסוגלת לנהוג בעצמה ולקחת את הנהג ונוסע הרכב ממקום אחד למקום אחר בבטחה, כאשר הנהג לא צריך לשלוט בהגה ובמערכות הרכב, לרבות מערכת הבלימה.
עם זאת, נשאלת השאלה מי יואשם במקרה של תאונת דרכים ויש להתייחס גם לנושא הביטוח.
חשוב לזכור כי אם מתברר כי בתאונה שהתרחשה לא נהג אדם בשר ודם, הרי שלא ניתן להאשים את בעל הרכב במעורבות בתאונה.
זו סוגיה משפטית מעניינת ומורכבת ויש לקבוע כללים כדי להבין מי אשם בתאונה ומי יצטרך לשלם בגינה, כלומר האם ניתן להאשים את יצרן הרכב או שהנהג שהיה ברכב יצטרך לקחת אחריות על האירוע.
מן הסתם, יצרני הרכב הגלובליים יסרבו לשלם פיצויים כתוצאה מכשל במערכת האוטונומית ברכב שהם ייצרו.
בנוסף, כל תאונה שבה יהיה מעורב רכב אוטונומי תחייב חקירה יסודית על ידי חוקר תאונות מנוסה.
חשוב לזכור כי בעולם הרכבים האוטונומיים יש רמות שונות של אוטונומיה, ורמה חמש היא מערכת אוטונומית לחלוטין.
ברמה 4 הנהג חייב לקחת אחריות במקרה של אירועי חירום, לכן יש להתייחס גם לנושא זה אם נוהגים ברכב עם מערכות אוטונומית ברמה 4.
יש לקבוע כללים או נוסחה לחישוב האחריות של הנהג.
זהו נושא מורכב מאחר וקשה לדעת האם המכונית הורתה לנהג להתערב בנהיגה, ולא ברור האם המעורבות שלו אכן נדרשה, ועד כמה המערכת האוטונומית אפשרה לו להפעיל את שיקול דעתו כנהג השולט ברכב.
דרגות אוטונומיה ברכבים החדישים
עד כה נקבעו חמש דרגות אוטונומיה לפי הפירוט הבא:
- רמה 1 – הרכב מצויד במערכות סיוע לנהג כמו מערכת שליטה חלקית בהאצה או בבלימה.
- רמה 2 – נהיגה אוטונומית חלקית, המערכת יכולה לשלוט חלקית על היגוי, האצה ובלימה.
- רמה 3 – נהיגה אוטונומית מבוקרת כאשר הנהג חייב לפקח ולהתערב בהתאם לצורך.
- רמה 4 – נהיגה אוטונומית מורחבת גם כאשר הנהג נדרש להתערב אך הוא לא מגיב.
- רמה 5 – נהיגה אוטונומית מלאה, בכל התנאים, ללא התערבות הנהג.
תקנות התעבורה צפויות להשתנות בקרוב
ראוי לציין כי תקנות התעבורה בישראל נוסחו בשנת 1961, והן מבוססות על הנוהל עוד מימי המנדט הבריטי.
ככל הנראה, לאור עמדת משרד המשפטים, ההחלטה מי יהיה אחראי לתאונה שבה מעורבת מכונית אוטונומית תתקבל בקונצנזוס בין לאומי.
כנראה שגם בעתיד הקרוב האשמה על מעורבות בתאונה תוטל על הנהג ברכב, מאחר ועליו להתערב בנהיגה בתנאים מסוימים.
ללא ספק המעבר המואץ למכוניות האוטונומיות יביא לדילמות ולבעיות מורכבות שהמחוקק יהיה חייב להתמודד איתן גם במישור המשפטי, וצפויה מלחמה בין חברות הביטוח לבין יבואני ויצרני הרכב.