משמעות עקיפה אסורה תוך חציית קו הפרדה רצוף
כל נהג זוכר משיעורי הנהיגה שלו את דברי המורה ששטח הפרדה וקו הפרדה רצוף הם טאבו ולעולם אין לחצות אותם.
יחד עם זאת, אחת מעבירות התנועה הנפוצות ביותר היא עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף, ולא מעט נהגים מוצאים את עצמם עם ברירת קנס ו/או ברירת משפט בגלל עבירה זו.
חשוב להדגיש כי עבירת עקיפה בכביש לא פנוי תוך חציית קו הפרדה רצוף נחשבת לאחת מעבירות התעבורה החמורות, בגין עבירה זו אתם עשויים לאבד את רישיון הנהיגה שלכם לתקופת מינימום של שלושה חודשים, ובנוסף תקבלו קנס גבוה ונקודות.
לכן, בכל מקרה שבו אתם מואשמים בעבירה סוג זה חשוב לקבל ייצוג משפטי על ידי עורך דין מקצועי ומנוסה לדיני תעבורה, בעזרת עורך הדין תוכלו להימנע משלילת רישיון הנהיגה ומצבירת נקודות.
קו הפרדה רצוף – אחד מסימוני הכביש העיקריים
קו הפרדה הוא סימון כביש עיקרי שמטרתו לשמור על ביטחון המשתמשים בדרך, הן כלי רכב והן הולכי רגל.
קו הפרדה רצוף מכווין את המשתמשים בדרך ומסייע להם להתנהג נכון בדרכים השונות. עם זאת, יש לא מעט סימוני כביש הכוללים קווים כאלו ואחרים, לכן חשוב להכיר אותם ויש להקפיד על כלל הנהיגה הנכונה והבטחה.
בתקנות התעבורה הוחלט כי קו הפרדה רצוף המחלק את הדרך לאורכה מסמן כי הכבישים הנמצאים משני צידי הקו הרצוף הם כבישים חד סטריים.
נהגים רבים נוטים לחשוב כי עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף היא עבירה קלה יחסית, אך בפועל זו אחת מהעבירות החמורות ביותר, בעיקר במצבים שבהם העקיפה יצרה סיכון ממשי למשתמשים אחרים בדרך, לכן גם הענישה אינה קלה.
כדאי להכיר את סימוני הכביש הכוללים קו הפרדה רצוף או בקטעים:
- קו הפרדה רצוף בצבע לבן – הקו מסמן את הנתיב ואסור בתכלית האיסור לעקוף את הקו או לעצור לצידו.
- קו הפרדה רצוף עם סימני קו קטעים בצידו הימני – קו קטעים לצידו הימני של קו ההפרדה מסמן שמותר לבצע עקיפה, כל עוד תנאי הדרך מאפשרים חציית הקו ועקיפה בטוחה.
- קו קטעים צבע לבן – הקו מסמן את הנתיב, יש לנהוג רק מימין לקו ההפרדה ואין לחצות אותו אלא רק לצורך עקיפה, כמובן כל עוד תנאי הדרך מאפשרים עקיפה בטוחה.
- קו קטעים צבע צהוב – הקן מסמן את הנתיב המיועד לתחבורה ציבורית.
- קו הפרדה רצוף צבע צהוב – הקו מסמן את גבול שפת הכביש ואסור לנהוג מצידו הימני אלא רק מהצד השמאלי של קו ההפרדה הרצוף.
- קו מלבנים – הקו מסמן שינוי ייעוד של הנתיב, בדרך כלל מופיע בנתיב השינוי הייעודי לצורך פנייה שמאלה או ימינה.
עבירות התנועה המרכזיות בגין חציית קו הפרדה רצוף
בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, יש התייחסות לשלוש עבירות תנועה עקב חציית קו הפרדה רצוף.
תקנה 36 (ג) אוסרת על חציית קו הפרדה רצוף, הנסח המקורי בתקנות התעבורה הוא:
"בכביש המחולק ע"י קו הפרדה רצוף, ישתמש הנוהג ברכב או בבעל חיים, בצד שמימין לקו ולא יעבור אותו, אלא אם נמצא קו מקטעים סמוך לקו ההפרדה בצידו הימני".
העבירות הנפוצות ביותר בגין חציית קו הפרדה הן:
חציית קו הפרדה רצוף
תקנה 36 (ג) אוסרת על נהגים לחצות קו הפרדה רצוף. מותר לבצע עקיפה רק אם יש קו מקטעים בצד הימני של הקו, וכל עוד תנאי הדרך מאפשרים עקיפה בבטחה.
עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף
תקנה 47 (ה)(5) לתקנות התעבורה קובעת שאסור לעקוף תוך חציית קו הפרדה רצוף, ובנוסף אין לנסות לעקוף או להסיט את הרכב שמאלה או ימינה על מנת לעקוף כלי רכב או בעל חיים. האפשרות היחידה שבה מותר לעקוף היא רק אם יש קו מקטעים בצד הימני של קו ההפרדה הרצוף.
עקיפה בדרך לא פנויה תוך חציית קו הפרדה רצוף
עבירת תנועה חמורה הנובעת בפועל משילוב בין שתי תקנות – תקנה 47 (ה) (5) יחד עם תקנה 47 (ד). כלומר, אין לעקוף רכב בדרך שאינה פנויה ותוך חציית קו הפרדה רצוף.
נשאלת השאלה מה קורה במצב שבו הנהג יצא כדין לעקיפה של רכב הנמצא לפניו, תוך חציית קו קטעים, אך בסיום העקיפה הקו הפך לרצוף?
לא מעט נהגים מואשמים בעבירה זו, הם מתחילים את העקיפה כדין, אך חוזרים לנתיב לאחר עקיפה הרכב כאשר הקו כבר רצוף.
לכן, כדאי לדעת כי בית המשפט העליון דן בנושא זה וקבע כי זו אכן עבירה על פי תקנות התעבורה, וכדאי לעיין בפסיקת בית המשפט בתיק רע"פ 399191 (בלומנקרנץ נגד מדינת ישראל).
במקרה זה, בית המשפט הוציא פסק דין והרחיב כי תקנה 47 (ה)(5) קובעת שאין לחצות קו רצוף אלא אם כן יש קו קטעים בצד הימני של הקו, לכן בכל מקרה אין לחצות את קו ההפרדה, גם אם יש קו קטעים, אם אין אפשרות לחזור לנתיב הנסיעה כאשר יש עדיין סימון של קו קטעים.
בית המשפט ציין בפסק הדין כי הסכנה אינה נעלמת בעת חציית קו רצוף, לכן אין זה משנה אם הנהג ביצע את העבירה כאשר הוא החל את העקיפה כאשר הסימון היה קו קטעים.
מה הענישה בגין עבירת עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף?
כאמור, עבירה מסוג עקיפה כאשר הדרך אינה פנויה ותוך חציית קו הפרדה רצוף היא עבירה חמורה מאוד.
המחוקק קבע בגין עבירה זו פסילה לתקופת מינימום של 3 חודשים.
ראוי לציין כי המשטרה דורשת בדיונים בבתי המשפט פסילה ארוכה יותר של רישיון הנהיגה של הנהג המואשם בעבירה זו, הדבר מעיד על חומרת המעשה.
מעבר לפסילת רישיון הנהיגה לתקופת מינימום של 3 חודשים יוטל קנס בסך 1,000-500 ₪ ובנוסף יש נקודות הנצברות במרשם של הנהגים המנוהל על ידי משרד הרישוי.
בדרך כלל בגין עבירה של חציית קו הפרדה צוברים 6 נקודות חובה, ובגין עבירה שבה הנהג חצה קו הפרדה תוך כדי עקיפה בדרך לא פנויה הנהג יקבל זימון לבית משפט ויצבור 10 נקודות חובה.
נהג שצובר נקודות חובה בהתאם לשיטה הנהוגה בארץ עלול לקבל זימון לאמצעי תיקון כמו קורס נהיגה מונעת, הוא חשוף גם לפסילת הרישיון לתקופה מסוימת ולעיתים עליו להיבחן מחדש בתיאורה ולעבור מבחן מעשי (טסט) לחידוש רישיון הנהיגה שלו.
במצב שבו הנהג מואשם בעבירה זו הוא עשוי לקבל זימון לבית המשפט, והשופט יחליט מה העונש שיוטל על הנהג.
יש לציין כי עד לפתיחת המשפט בגין העבירה החמורה, קצין משטרה יכול להחליט על פסילה מנהלתית של רישיון הנהיגה של הנהג, ובמקרים מסוימים הוא יכול גם להחרים את הרכב של הנהג למשך 30 ימים, בכפוף לשימוע בפני קצין המשטרה.
אם קיבלתם דו"ח או זימון לבית משפט, כתוצאה מעבירת עקיפה תוך חציית קו הפרדה רצוף – אל תוותרו על ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין תעבורה. הנכם מוזמנים לפנות לקבלת ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עו"ד ארז רופא – המשרד מתמחה בתחום דיני התעבורה והמרב"ד.