עו"ד ארז רופא מסביר על מספר ירוק למונית – מהי העברת זכות ציבורית?
הפרק השני (סימן ג') לפקודת התעבורה מסדיר את ההליך לקבלת ולהעברת רישיון להפעלת מונית במדינת ישראל, ורישיון זה מכונה זכות ציבורית ויש המכנים: אותו מספר ירוק.
הזכות הציבורית מקנה לאדם שמחזיק ברישיון להפעלת מונית את הזכות החוקית והלגיטימית להפעלת מונית, כל עוד יש לנהג רישיון הסעה בהתאם לקבוע בתקנות התעבורה.
את המונית יכול להפעיל בעל הזכות הציבורית או נהג ששוכר ממנו את הרישיון להפעלת המונית.
עו"ד ארז רופא מוסיף ומסביר כי סעיף 13 לפקודת התעבורה קובע כי רישיון להפעלת המונית הוא תנאי סף הכרחי להפעלת מונית בישראל, וכל אדם שעומד בתנאי הזכאות שנקבעו בפקודה רשאי לרכוש זכות ציבורית להפעלת מונית בתמורה לתשלום אגרה.
- האם ניתן להעביר זכות ציבורית להפעלת מונית?
- מה לעשות כדי להעביר את הזכות הציבורית?
- האם חייבים להוציא רישיון הסעה כדי לממש את הזכות הציבורית?
- מדוע נדרש ליווי צמוד של עורך דין מומחה לענייני תעבורה כדי להעביר את הזכות הציבורית?
- עו"ד ארז רופא הכין כתבה בנושא.
מה זכות ציבורית?
זכות ציבורית ידועה כמספר רישיון להפעלת מונית, ורבים מכנים אותה בשם מספר ירוק.
הפקודה קובעת כי הזכות הציבורית מהווה רישיון מטעם המדינה להפעלת מונית בישראל, והרישיון מהווה תנאי הכרחי להפעלת המונית.
במציאות הקיימת, רבים מחזיקים בזכות הציבורית להפעלת מונית כנכס להשקעה, ובפועל הם מציעים את הרישיון להפעלת המונית להשכרה.
חשוב לציין כי הזכות הציבורית נפרדת מהחובה לרישיון הסעה, לכן החוק בישראל מאפשר להציע להשכרה את הרישיון להפעלת המונית, וכך נהגי מוניות יכולים לשכור את הזכות ולהתפרנס מהסעת נוסעים במונית.
למעשה, התנאי המרכזי והמהותי ביותר בפקודת התעבורה לקבלת המספר הירוק הוא אישור זכאות של מגיש הבקשה להחזיק ברישיון ע"י ועדת המוניות.
סעיף 14 לפקודה מפרט את תנאי הזכאות לקבלת הזכות הציבורית להפעלת מונית, ויש להגיש את הבקשה למפקח על התעבורה. הבקשה נשלחת מהמפקח אל ועדת המוניות שתפקידה לבדוק קיום התנאים שנקבעו בסעיף 14 לפקודת התעבורה.
מכירת והעברת הזכות הציבורית להפעלת מונית
בדרך כלל העברת או מכירת הזכות הציבורית מתבצעת על ידי בעל הזכות, והחוק מאפשר לו למכור אותה רק למי שעומד בקריטריונים שנקבעו בחוק לעניין הבעלות ברישיון. יש לקבל אישור ממשרד התחבורה כדי למכור ולהעביר את הזכות הציבורית לאדם אחר.
ראוי לציין כי עלות הזכות הציבורית בשוק הפרטי והחופשי הינה לרוב זולה יותר לעומת העלות כאשר קונים את הזכות להפעלת המונית ישירות מרשויות המדינה. בשוק החופשי, אופי העסקה שונה ומושפע מהסכמות בין שני הצדדים.
במקרים רבים, מי שמעוניין לרכוש את הזכות ולהעביר את הבעלות עליה לרשותו הוא לרוב נהג מונית ששוכר את המספר הירוק מבעלי הזכות, ועליו לגייס את הסכום הנדרש כדי להעביר את הזכות לבעלותו, למרות שיש גם אנשים שמשקיעים בזכות הציבורית לצורך השקעה בלבד.
העברת הזכות להפעלת המונית
פקודת התעבורה (נוסח חדש) ותקנות התעבורה, תשכ"א-1961, מסדירות בין היתר את ענף המוניות במדינת ישראל. התקנות קובעות כי ניתן להעביר לאדם אחר את הזכות הציבורית להפעלת מונית. כך למעשה התפתח שוק חדש למסחר במספר הירוק, ובעלי הזכות הציבורית יכולים למכור או להשכיר את הרישיון להפעלת המונית לכל נהג מונית שיש לו רישיון הסעה, ובפועל בעל הזכות נהנה ממקור הכנסה.
לא פעם, יש להעביר את הזכות הציבורית בעקבות פטירתו של בעל הרישיון.
כדי להעביר חוקית את הרישיון של בעל הזכות שנפטר, כמובן בהתאם לצו הירושה או צו קיום צוואה, יש לפנות לאגף מוניות והיסעים במשרד התחבורה ולהגיש בקשה מסודרת עם כל המסמכים הנדרשים.
לאחר העברת הזכות בהתאם לצו ירושה או צו קיום צוואה, והסדרת הנושא מול הרשויות, מקבלים אישור מאגף מוניות והיסעים ובשלב זה יש להנפיק את הרישיון במשרד הרישוי הקרוב.
בתי המשפט דנים במקרים רבים העוסקים בהעברת הזכות הציבורית להפעלת מוניות, ולא פעם מתגלעים סכסוכים כספיים בין יורשי הזכות לבין אנשים המעוניינים לרכוש את הרישיון מהיורשים, בין אם להפעלת המונית כנהגים ובין אם להשקעה והשכרת הרישיון לנהג העומד בתנאים.
אם ברצונכם לרכוש או להעביר זכות ציבורית מומלץ לפנות לעורך דין המתמחה בנושא ולקבל ליווי משפטי צמוד כדי להסדיר נכון את העברת הזכות, בכפוף להוראות החוק.
למידע נוסף אנא צרו קשר עם משרד עו"ד ארז רופא.