מ-1 ביולי 2019: חובת תיאוריה וטסט גם לרוכבי האופניים החשמליים – עו"ד ארז רופא
בהתאם להחלטת שר התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים, החל מחודש יולי 2019 אסורה הרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינט ממונע למי שאין ברשותו רישיון נהיגה, ובנוסף יש לעבור בהצלחה מבחן תיאוריה וטסט ייעודי לרכיבה.
- מי חייב לעבור בהצלחה מבחן תיאוריה כדי לרכוב על אופניים חשמליים?
- מאיזה גיל אפשר לגשת למבחן התיאוריה העדכני?
- מי נדרש לעבור מבחן כשירות כדי לרכוב על אופניים חשמליים?
- האם בעלי רישיון נהיגה בתוקף לרכב או לאופנוע חייבים לעבור בהצלחה תיאוריה ומבחן כשירות לרכיבה?
עו"ד ארז רופא מסביר על השינוי בתחום ועונה על כל השאלות הנפוצות בנושא חובת תיאוריה וטסט לרוכבי האופניים החשמליים.
רקע כללי לשינוי החקיקה
בשנים האחרונות גבר השימוש באופניים חשמליים ובקורקינטים ממונעים ומספרם עולה מדי שנה, לכן גם מספר תאונות הדרכים שבהן מעורבים רוכבי האופניים החשמליים הולך וגדל.
על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יש בישראל למעלה מ-250 אלף זוגות אופניים חשמליים, ורובם נמצאים בבעלות של מבוגרים מעל גיל 19.
בתוך כך, במשך לא מעט שנים הממשלה לא הסדירה או קבעה רגולציה בנוגע לשימוש באופניים ובקורקינטים החשמליים, ולאור המעורבות הגבוהה של הרוכבים בתאונות דרכים הוחלט להסדיר את הנושא באמצעות תקנות וחוקים שונים, להגביר את ההסברה בעיקר להורים ולהגביר גם את האכיפה.
במסגרת התוכנית של משרד התחבורה להגביר את בטיחות רוכבי האופניים החשמליים גובשה הצעת חוק חדשה שאושרה בממשלה.
ההצעה שאושרה כוללת דרגה חדשה למבחן תיאוריה המיועד לרוכבי האופניים והחל מ-1 ביולי 2019 נאסרה הרכיבה למי שטרם עבר בהצלחה את מבחן התיאוריה מסוג 3A או מבחן כשירות לרכיבה, וגם למי שאין ברשותו רישיון נהיגה בתוקף.
חובת התיאוריה והטסט
משרד התחבורה מקדם את נושא הבטיחות לרוכבי האופניים החשמליים, וכיום הרגולציה קובעת שיש לעבור בהצלחה מבחן תיאוריה ייעודי.
משרד התחבורה קבע בפועל דרגה חדשה לצורך מבחן תיאוריה על אופניים חשמליים (3A).
מבחן התיאוריה הייעודי לרוכבים מורכב מ-30 שאלות מקצועיות בנושאים הקשורים לרכיבה נכונה על אופניים חשמליים, לשימוש נכון בדרך ולחוקי התעבורה.
לכן כיום רק מי שעובר בהצלחה את מבחן התיאוריה הייעודי ומקבל אישור כשירות לרכיבה רשאי לרכוב על אופניים חשמליים.
ראוי לציין כי בהתאם לתוכנית של משרד התחבורה ניתן לגשת למבחן החל מגיל 15 וחצי, ובפועל החוק קובע כי הרכיבה מותרת רק מגיל 16.
לאור השינוי בחקיקה, החל מיולי 2019 הרכיבה על אופניים חשמליים בישראל מותרת רק למי שמחזיק באישור כשירות לרכיבה.
חשוב לזכור כי טרם הסדרת החוק, שוק האופניים החשמליים היה פרוץ לגמרי, ובהיעדר רגולציה בני נוער רבים, כולל ילדים מתחת לגיל 16, רכבו על האופניים החשמליים ללא הפרעה, ומאחר שבני הנוער אינם מכירים את חוקי התעבורה והתמרורים רבים מהם היו מעורבים בתאונות דרכים.
יחד עם זאת, כדי לאפשר לבני נוער לרכוב על אופניים חשמליים הוחלט להפחית את הגיל שבו ניתן לגשת לתיאוריה וכיום הגיל הוא 15 וחצי שנים, אך הרכיבה מותרת רק מעל גיל 16.
אגב, החוק החמיר את הענישה בגין רכיבה על אופניים חשמליים לפני גיל 16, ועל רוכב מתחת לגיל המותר הנתפס בעבירה זו יוטל עונש נוסף והזכאות שלו לרישיון נהיגה לרכב תידחה בשנה.
בהזדמנות זו כדאי לדעת כי החוק מחייב את רוכבי האופניים החשמליים לחבוש קסדה בעת השימוש בכלי, בכל גיל ובכל דרך, ובנוסף אין להרכיב אדם נוסף על האופניים החשמליים, אלא אם מרכיבים ילד עד גיל 8 באמצעות מושב ייעודי או שיש יותר מכיסא אחד מובנה בשלדה של האופניים.
החוק העדכני מחייב את רוכבי האופניים החשמליים לנסוע רק בשבילי האופניים המותרים, ובהיעדר שביל כזה עליהם לנסכו בכביש ולא על המדרכה.
בשורה התחתונה
לסיכום, החל מ-1 ביולי 2019 הרכיבה על כל סוגי האופניים החשמליים מחייבת לעבור מבחן תיאוריה ומבחן כשירות נהיגה כדי לקבל היתר נהיגה מיוחד, למעט מי שכבר עבר בהצלחה את מבחן התיאוריה הרגיל.
מי שיש לו רישיון נהיגה בתוקף אינו צריך לעבור את המבחן.