בעיות ראייה ונהיגה ובדיקת מרב"ד – כל מה שצריך לדעת
כל אדם המעוניין להוציא או לחדש רישיון נהיגה חייב להיות בעל חדות ראייה כפי שנקבע בתקנות התעבורה.
לכושר הראייה יש חשיבות רבה ליכולות הנהיגה מאחר וכ-90% מהאינפורמציה המגיעה למוח לצורך עיבוד מגיעה מחוש הראייה.
בתקנות 201-198 לתקנות התעבורה, סימן ג' בדיקות רפואיות, יש התייחסות מחייבת לחמישה תחומים בנושא הראייה:
- חדות ראייה
- שדה ראייה
- חוסר עדשה
- עיוורון לילה
- ראייה כפולה
הפרעות וקשיי ראייה יכולים לבוא לידי ביטוי בשתי העיניים או רק בעין אחת.
הפרעות הראייה יכולות להופיע כאירוע חד פעמי, אירוע המופיע לסירוגין, בעיה קבועה ומתמדת או כמצב מחמיר.
לכן, אדם הסובל מבעיות ראייה בעין אחת או בשתי עיניו ומעוניין להוציא רישיון נהיגה נדרש לעבור בדיקות ואבחון מקצועי במכון הרפואי לבטיחות בדרכים (מרב"ד).
דרישות רפואיות לרישיון נהיגה בכל דרגה
כל אדם רשאי להוציא רישיון נהיגה כל עוד הוא כשיר מבחינה רפואית.
במצבים מסוימים אדם המבקש להוציא או לחדש רישיון נהיגה מופנה לבדיקת כשירותו הרפואית במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בדיקת כשירות נהיגה כרוכה בתשלום למרב"ד, יש לשלם אגרה בסף 631 ש"ח, נכון לשנת 2022.
ראוי לציין כי המרב"ד הוא הגוף האחראי מטעם משרד הרישוי לערוך בדיקות כשירות רפואית לנהגים שהופנו אליו ע"י גורמים שונים המוסכים לכך, ביניהם משרד הרישוי, משטרת ישראל, בתי המשפט, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון (נכים).
אדם הסובל מבעיית ראייה נדרש לעבוד בדיקות במרב"ד, ולאחר הבדיקות יוחלט האם להמליץ למשרד הרישוי על מתן רישיון נהיגה לאדם הנבדק או האם לפסול את בקשתו לרישיון נהיגה.
חשוב לדעת כי בעיות ראייה גורמות לשיבוש היכולות הדרושות לנהיגה.
במרב"ד זיהו מספר בעיות רפואיות הקשורות לראייה העלולות לגרום לשיבושי תפקוד בזמן נהיגה.
לכן, מבצעים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים בדיקת ראייה הבוחנת חדות ראייה ושדות ראייה.
אגב, יש דרישות שונות מבחינת חדות ראייה עבור נהג רכב פרטי ועבור נהג רכב מקצועי (מסחרית, משאית וכו').
בעיות ראייה העלולות לקבוע אי כשירות נהיגה
ראייה חד עינית
לנהגים עם ראייה חד עינית יש סיכוי גבוה למעורבות בתאונות ולעבור עבירות תנועה.
ראייה חד עינית מאפשרת תפיסת מרחב דו מימדית לעומת ראייה דו עינית המאפשרת תפיסה תלת מימדית של המרחב.
ראיה חד עינית מקשה על אומדן מרחקים ומהירות תנועה.
לקות רגישות ניגודים
התופעה עלולה לשבש את יכולת הנהיגה בגלל הפגיעה בהבחנה של הבדלי תאורה וצבע וקושי להבחין בעצמים בדרך בזמן הנהיגה. התופעה לבדה אינה מהווה הוכחה לשלילת רישיון נהיגה.
הסתגלות לראייה באור דמדומים
התופעה משפיעה על ביצועי הנהג, אך אין הוכחות חד משמעיות על היקף הפגיעה בביצועי הנהיגה.
לקויות שדות ראייה
מחקרים רבים בדקו את השפעת לקויות שדות הראייה על ביצועי הנהיגה, אלו בעיות שאינן ניתנות לכימות, ומאחר והן עלולות לשבש את יכולות הנהיגה הוחלט לבדוק כל מקרה לגופו על מנת לגבש המלצה לגבי יכולות ובטיחות הנהיגה.
כפל ראייה
התופעה גורמת לחוסר סנכרון בין תנועות העיניים, היא נובעת ממגוון סיבות וגורמים רפואיים כמו מחלות נוירולוגיות והפרעות עיניות. הבעיה פוגעת באופן משמעותי בכשירות הנהיגה לכן ברוב המקרים המרב"ד ימליץ על שלילת רישיון הנהיגה.
קטרקט
עכירות של עדשת העין, בעין אחת או בשתיהן. התופעה גורמת לקושי מסוים בנהיגה, במיוחד בשעות הלילה. לאחר בדיקה המרב"ד יחליט האם התופעה מהווה סיבה מספקת להמלצה על שלילת הרישיון.
רטינופתיה סוכרתית
גורם שכיח לעיוורון בקבוצת הגילים 47-24, הבעיה מהווה סכנה חמורה למערכת הראייה כתוצאה מסוכרת או מניתוחי לייזר בעיניים. הבעיה מגבילה את שדה הראייה ופוגעת בטווח הראייה ההיקפית, בהתאם לחומרת הבעיה המרב"ד יחליט האם להמליץ על שלילת הרישיון.
גלאוקמה (ברקית)
קבוצת מחלות הפוגעת בתאי עצב הראייה ועלולה להביא לעיוורון.
התופעה פוגעת ביכולת הראייה בזמן נהיגה.
עיוורון צבעים
התופעה גורמת לקושי באבחון צבעים, רמזורים, תמרורים ותצוגה של לוח המחוונים ברכב.
לרוב, התופעה אינה מונעת המלצה למתן הוצאת רישיון נהיגה.
עיוורון לילה
בעיית ראייה מוכרת המביאה לירידה ביכולת הראייה בשעות החשכה ובתאורה מעומעמת.
תקנה 201 לתקנות התעבורה מתייחסת למגבלה זו אך התופעה לרוב אינה מהווה חלק מהותי מהדרישות הרפואיות למתן המלצה רישיון.
חדות ראייה
ההמלצות משתנות על פי סוגי רישיון הנהיגה (פרטי או מקצועי). במקרה של רישיון לרכב פרטי:
- חדות ראייה פחות מ-6/12 בשתי העיניים – לא מתאים לרישיון נהיגה.
- חדות ראייה 6/12 בעין אחת – מתאים לרישיון נהיגה.
- חדות ראייה מתוקנת ל-6/12 (משקפיים או עדשות מגע) – מתאים לרישיון נהיגה אך חובה להשתמש במשקפיים או בעדשות מגע בזמן נהיגה.
שדה ראייה
ההמלצות משתנות בהתאם לסוג הרישיון – פרטי או מקצועי.
שדה ראייה פחות מזווית של 120 מעלות – לא מתאים לרישיון נהיגה (רכב פרטי).
אם שדה הראייה הוא לפחות 120 מעלות בכיוון אופקי בשתי העיניים – מתאים לרישיון נהיגה.
חוסר עדשה אפקייה
ההמלצה משתנה בהתאם לסוג הרישיון.
אפקייה נגרמת עקב ניתוח, פציעה או מום מולד, זהו מצב של היעדר עדשה בעין.
המרב"ד ימליץ על שלילת רישיון אלא אם ניתן באמצעות מתקן אופטי ייעודי להתאים את כושר הראייה על פי הדרישות בתקנות התעבורה.
פסאודופקיה
תיאור של מצב העין לאחר ניתוח קטרקט והשתלת עדשה מלאכותית תוך עינית.
התנאים דומים לתנאים שנקבעו לבדיקת חדות ראייה.
ראייה כפולה
דיפלופיה גורמת לתמונה כפולה ויכולה להיות תופעה חולפת, מתמשכת או חוזרת.
המלצת המרב"ד היא אינו מתאים לרישיון נהיגה, אך בהמלצה רפואית ניתן לנהוג עם מגבלות כמו כיסוי עין אחת או נהיגה רק בשעות היום.
עין עצלה
העין תקינה מבחינה חיצונית אך כושר הראייה לקוי.
ההמלצה משתנה לפי סוג הרישיון, אם עומדים בדרישות בסיסיות המרב"ד ימליץ על מתן רישיון נהיגה.
חשיבות עורך דין תעבורה
המרב"ד מוסמך להמליץ על הגבלת או שלילת הרישיון.
בנוסף, בסמכותו של המרב"ד להורות על בדיקות נוספות ולדרוש מהנהג להביא מסמכים רפואיים לצורך גיבוש חוות דעת.
בעזרת עורך דין ארז רופא ניתן להגיש ערר על החלטת המרב"ד לשלול את רישיונו של הנהג או למנוע ממנו להוציא רישיון נהיגה.
לכן, חשוב לקבל ייעוץ וליווי משפטי על ידי עורך דין תעבורה המתמחה בענייני המרב"ד עוד לפני הבדיקות.
בעזרת עו"ד מנוסה ניתן להציג מסמכים המעידים על כשירות האדם להוציא רישיון או להימנע מפסילת רישיון הנהיגה עקב בעיית ראייה.